mandag den 1. december 2008

the kaurismäki quest

idag styrtede jeg i biffen efter arbejde for at være finsk finkulturel og se Kaurismäkifilm om tavse dystre finner med sisu og sauna og hårde arbejderliv. Blev proppet ind i JP's bil og drønede afsted til centrum og væltede teenager overende i vores hunger efter intellektuel stimulans og købte billet og sneg os ind i i salen hvor der sad syv andre mennesker. 
Så begyndte filmen, eller, alstå, jeg troede det var reklame eller noget. Forstod ihvertfald ikke helt. 
For der stod Leningrad cowboys iført anderumpe og snabelsko deluxe på udendørsscenen de bygger ved domkirke i Helsinki når der er store koncerter. 
Og scenen var fyldt med ursustraktorer og karhuøl og russiske dansepiger og røde oktobers sovjetiske mandskor og orkester og leninstauter i gocartbiler. Koret stod med tykke russiske mænd i fuld uniform og striber og stjerner og balalaika og hele pivetøjet og sang Kalinka, Kalinka og Sweet Home Alabama og andet godt fra øst og vest med Leningraderne, der drak bajere og spillede på hajguitar og i det hele taget havde det sjovt. Og jeg undrede mig meget og lænede mig over til JP og spurgte hvornår filmen startede; og han hev programmet frem og sagde "jamen, det var da det her du ville se? The balalaika show  fra 1993, kl 17.15, filmet af Kaurismäki?" 

Men det var meget finsk. På en anden måde end jeg havde regnet med.

Dagens finske ord:

löyly: saunadampen i saunaen. I finland er sauna ikke bare sauna. Og det er ikke bare vanddamp. Saunaer skal helst være ens egne. Allerhelst ens egen ved en hytte ved en sø langt ude på landet og der skal fyres med brænde så alt bliver sodet til, og man bliver sort i rumpen når man har vasket sig.  For de sidder jo og sveder i saunan for at blive rene... 
Og det er kun ejeren af saunan der ved hvordan man varmer den op helt rigtigt.  Finner brokker sig over at der er hedebølge når det er tyve grader varmt, mens en sauna er lidt kølig, når den kun ligger på firs grader. Det passer tilgengæld godt til udlændinge uden sisu som mig.
Dampen er jo principielt bare vand der hældes på sten, men det skal også gøres med rigtig håndelag, så der hverken er for meget eller lidt. Og en löyly kan være skarp, eller blød, og alt muligt andet, tilsættes gerne duft, en af de foretrukne er tjære. Og så skal man hoppe i søen, og drikke øl bagefter. Helst kun iført håndklæde, med bare tæer i sneen. 

Og dagens nye finske ord:
keuhkopeutkentulehdus

Ja , det er et ord. Og staves sådan. Hvis man kan sige det, er man ihvertfald ikke fuld.





5 kommentarer:

Anonym sagde ...

Jeg har lige fundet ud af, at den fantastiske finske øl jeg smagte deroppe var tjekkisk :-) Det var nok grunden til at jeg ikke kunne finde den herhjemme.

Hvordan går det din store vision om at få lov til at klappe en ren?

Solvej sagde ...

Kan ikke rigtigt forstå det der med renen? Du er jo norsk er du ikke? Vi klappede rener i Norge - inklusive Baby-rener. Birgitte var helt klar til at folde en sammen og tage den med i lommen :)

Nina sagde ...

jeg tror egentlig også mere det er hans drøm.. Jeg har jo klappet rener i Norge. Efter at jeg holdt op med at være bange for dem.. Ja, jeg var bange for rener, da jeg var lille og på fjedtur. Jeg var bange for fårene, ok? Nu er jeg kun bange for de orange moskusokser...

Michael sagde ...

Hei

Jamen dette er jo lige netop leningrad cowboys, som bl.a. sværger til Ursustraktorer! Jeg havde jo fortalt om disse mærkelige finske Äijät - typer.
Nu er dine ski på det morsomme job, så du kan gå ud til rensdyrene. Moskus er ikke orange, men bare fjellblokker med hår, som kan bevæge sig.

Din fader

Nina sagde ...

Jeg henter skienen imorgen, og har tänkt mig at tage dem med op til nordlys, rensdyr og julemanden i Rovaniemi. Og pröv bare at spörge Henrik om ikke der findes orange moskusokser!