onsdag den 31. december 2008

jul i kuopio

Kuopio er også ret flot om vinteren. Der var masser af sne.

JP's forældre bor her, i et lille rækkehus hvor skolen ligger lige bagved, og Kuopio centrum er cirka ti kilometer væk. 

Vi spiste ost og skinke og flere versioner grøntsagsmos og ost og laks og alle mulige lækre ting. Morgene efter juleaften spiser man risengrød, og der er også en mandel i, men man får ingen mandelgaver.
JP's bror med familie var på kort visit, men ellers var det bare os. 

Vi var ikke i kirke, men vi var forbi og kigge på den. Der var nu en del der tog i kirke, men for det første er jeg ikke religiøs, og for det andet ville jeg ikke forstå et klap. 

Men vi var på skitur! Fint føre, minus 7, masser af sne.

Også JP, selvom han sammenlignede mig med sin gamle gymnastiklærer, der tvang ham til at løbe flere mil på ski. Han havde ondt i tåen, og det var slet ikke sjov. Jeg følte mig også lidt som en opgivende gymnastiklærer. Vi var på en 5-km-tur...

Ingen kommentarer: