torsdag den 20. november 2008

torsdagtricket: at vaske tøj i finland

her i Finland er de glade for regler. Det må være en del af arven fra svenskerne... Ihvertfald har de meget strenge regler for brugen af vaskekælderen i min blok. Og to finske bittesmå, og ret skræmmende, bedstemødre overvåger nøje om reglerne bliver overholdt. Jeg er blevet skældt meget strengt ud af den ene, da jeg ikke havde taget tøjet ned, og den anden syntes jeg var en stakkels dum udlænding da jeg vaskede tøj en søndag, og ikke viste at det må man ikke. man kunne se hun tænte: "Ei voi! Tyttö on nekeri. Pieni raukkan ei ymärrää." "" Åh nej dog! Pigen er neger. Den lille stakkel forstår det jo ikke". 
Man må vaske mellem syv morgen og otte aften og tøjet skal tages ned fra tørrerummet og må ikke hænge der natten over. Det er meget farligt! Og om søndagen må man slet ikke vaske. 
Problemet er jo så hvad man gør når man tager på arbejde kl. 8 og kommer hjem kl 6. Man løber ned i vaskekælderen torsdag aften og vasker sin kogevask og den anden vask, der findes to dinosaurmaiskiner fra '70erne, så det der med farvesortering er altså for avanceret... Står og tripper foran maskinen og venter på at det bliver færdigt. Så hænger man det op og tænder for vindblæseren (de har en varmluftsblæser i alle finske tørrerum, så tøjet tørrer hurtigt) og kl. otte fistrer man ned i vaskekælderen igen og  slukker for vindblæseren og lader som om man tager tøjet ned. I virkeligheden lader man det hænge og står tidligt op om fredagen og henter det før bedstemødrene opdager at man har snydt.


Dagen finsk: 
Lumi: sne

og det nye ord er i min fars ære:
myskihärkien maasta

Hæ. Det vil jeg gerne se dig regne ud.


Ingen kommentarer: