mandag den 17. november 2008

arbejd arbejd

Det er nok det jeg laver mest af i öjeblikket. Og så bliver det mörkt... Föler mig en kende trät og uinspireret, og alle går rundt og forköler sig. Det er nok også snart min tur selvom jeg pröver at holde det väk med gröntsagssuppe og kamille/ingefärthe.
Det er endelig ved at väre frost, og måske noget sne (håbe? Bede? Bare lidt?), så her ikke er så pokkers mörkt. Ellers har jeg fået lammetäv i billard (jeg stoler ikke längere på drengen, han sagde også han ikke kunne danse. Men viste sig så at väre Finlands svar på en-af-dem-fra-vild-med-dans-der-er-dygtigt. Jeg ser jo ikke tv for pokker. Jeg aner ikke hvem der er med i vild med dans.) Og drukket vin og spist ost der lugtede af prut. Men den smagte godt. Köbt födselsdagsgave til Henrik og holdt hyggesöndag med Sara og hendes roommate Yinchen, med restemad, radio og äbletärte. Og jeg fandt de dyreste kastanjer jeg nogensinde har set i en butik (og köbte dem. Jeg har også köbt et granatäble til 3-en-halv euro). De gör sig virkelig ikke i eksotisk mad heroppe... Men jeg planlägger at spise kastanjer og drikke rödvin med Sara en af dagene. Samt holde töse-gå-i-byen aften. Altså, det går fint. Men hverdagsfinland er ikke, öhm, eksotisk.. Det er lidt som derhjemme på en kold nat med bedre natur.

Dagens finsk:
Paska: mög

I må vente til imorgen. Eller en anden dag. Jeg kan virkelig ikke finde på et sjovt finsk ord.

Godnat.

2 kommentarer:

Michael sagde ...

Hei

Savustupussi kalaruokien valmistukseen, for nu at glæde dig i novembermørket. Og det er IKKE fra tandpastatuben! Mon ikke Megapussi bare betyder megapose??

I helgen var Kari på kursus og vennebesøg i Stavanger/Bergen, så jeg tog en halv Monsen. Det var godt solvejr og ca. frost, så jeg drog i Marka og sov ude under det gamle spidstelt oversejl i måneskin. Det var faktisk fint indtil det begyndte at blæse koldt fra nord, så måtte jeg vende/ lukke for at få læ.
Det er vel lisså mørkt her, så man får en meget lang nattesøvn. Da det havde regnet i sidste uge ville kun nåle på gran og enbær brænde, så det blev et 15 minutters bål.

På onsdag - søndag tager vi til Køge og hilser på Thomas og tilser huset.

Kærlig hilsen din fader

Nina sagde ...

nej, det er fra middagsmaden. I har spist røget fisk? Lohi måske? Lyder godt med skovtur, af en eller anden grund er reglen heroppe at det er solskinsvejr i hverdagene og regnvejr i weekenden. Men det er blevet koldt de sidste par dage (frost) og skal ifølge vejrudsigten sne. Så nu kan det være der bliver noget ved den finske vinter.