mandag den 10. november 2008

Helvetinjärvi




Jeg var jo i Helvetinjärvi i weekenden. Vi tog afsted tidligt om morgenen (kl 9) efter at have hentet havregryn, uldtrøje og liggeunderlæg som JP havde glemt hjemme. Så kom vi frem til parkeringspladsen, ca 60 km nord for Tampere, og fandt ud af at vi have glemt kortet hjemme.
Men da stien startede med at se ud som på billedet, mente vi det var sikkert nok at fortsætte uden kort.

Selve Helvetinjärvi, set fra Helvetinkolu. 

efter noget tid så stien sådan her ud. På bakkerne havde de lavet fine trapper med små bænke så man kunne holde pause. Desværre var der frost i bakken og regn i luften, så plankerne var temmeligt glatte.

Vi kom forbi fine små frosne søer

og større spejlblanke søer, der emmede koldt, med bladis der knitrede som hattifnatter

høje fyrretræer

indtil vi kom til søen hvor vi slog telt op, det fungerer fint, holder vandet ude, og heldigvis er JP lige så lille som mig, så vi kunne sagtens være der.
Der var en fin lille sandstrand ved søen med overdækket bålplads.

Det blev mørkt klokken fire, så stegte vi pølser (jeps, jeg ved godt jeg spiser ret mange pølser af en vegetar at være) og kiggede på bålet og regnen indtil vi gik i seng ved ottetiden og fandt ud af at JP's fars postede sovepose manglede en lynlås (faren ringede dagen efter, og kunne egentlig godt huske at der var en lynlås der manglede..) og mit nye liggeunderlag var lige tyndt
 nok. Men det gik, vi kunne godt holde varmen og tog hjem dagen efter og var hjemme i Tampere ved tre-tiden dagen efter, så jeg kunne nå at rydde op, spise, gå i bad og gå over til Sara og høre radioshow (der arbejdes på den monotone tale, vi har stemmetræning onsdag) og spise æggekage og være søndagstrætte.

Dagens finske ord: 
Hymy: smiley (den glade)

Polkkupyöriparkki: cykelparkering, finner cykler ikke så meget som danskere, her er jo lidt længere. De slalomcykler tilgengæld på fortovet, men parkere tilgengæld enormt pænt i forhold til derhjemme.

Nyt ord:
Paska maanatai: hvad jeg mener om idag.



2 kommentarer:

Michael sagde ...

Hei Nina!

Se dette begynder at ligne noget- altså finsk/samisk som jeg genkender! Helvedes juvet.

Så fik du prøvet det nye telt -også i regn!? Det er jo ikke så stor, men let. Det er viktigt at ha et tykt liggeunderlag på den finske frostkolde jord. Men ellers er du vel ganske godt ekviperet til turliv. Fortæl, når sneen kommer, så skal jeg sende ski og støvler til dig!

hilsen din fader

Nina sagde ...

alle venter på sneen, her regner bare endnu værre end i Danmark lige nu. Det er også derfor jeg ikke har været særlig meget ude, for det er ikke specielt skægt at ligge i telt i regnvejr. Selvom det holder fint tæt. Og så bliver det altså også meget tidligt mørkt. Men jeg har planer om at tage med en finsk spejdergruppe på snehuletur engang til februar. Ellers må du nok vente til det bliver sne med at høre om flere ture.