mandag den 24. november 2008

Ønskeliste!

Nu er der jo kun en måned til jul! Nogen der ønsker sig noget specielt i julegave? Jeg planlægger at købe nogle i Stockholm, men ellers får I bare alle sammen den samme dims fra Marimekko. Nemlig.
Jeg ønsker mig det her:
  • uldsokker
  • bøger
  • musik
  • opsamlingsboksen med kent (den ønsker jeg mig meget! Det er iøvrigt under musikkategorien...)
  • nogle bedre hørebøffer end dem jeg har.. Og ikke de der væmmelige der skal skrues ind i kraniet gennem ørene og falder ud når man løber og gør øregangene ømme og er væmmelige!
  • et håndklæde, og man sagde et! Som i 1, e-t, ét, for jeg kan ikke have badehåndklæde-kollektioner med hjem fra Finland
OPDATERING!
  • Tim Burton film (jeg har corpse bride, big fish og edward scissorhand)
  • En schweizerkniv, eller leatherman (til vandreture, fordi jeg glemte den gamle i et telt på Roskilde sidste sommer.)
  • Kamerastativ, til et Sony cybershot, 5,1 megapixel. Sådan et transportabelt lille et med edderkoppeben. Spørg Henrik. Han ved.
Og jeg er iøvrigt begyndt at høre fra Helsinki Universitet, som er ved at finde bolig til mig og alt det der, og så er det jo pludselig gået op fra mig at jeg skal afsted igen snart. Nok engang til januar. Og jeg er jo lige kommet! Og der er jo så meget jeg slet ikke har nået at gøre/se/prøve endnu! Men jeg vil jo gerne til Helsinki. Og jeg vil gerne læse igen.
Men jeg begynder at få en fornemmelse af at jeg ikke kommer til at have en frygtelig inderlig trang til at vende tilbage til Danmark igen til sommer. Jeg kan li Finland. Jeg vil ikke hjem endnu!

dagens finsk:

patteri: batteri (sådan nogle som man har i hæren, der skyder raketter af)
bandit: bands (som i musikbands)
og det er så ved der sker med låneord i Finland... Jeg har efterhånden mødt mange finner der hævder at , ahr, men , altså, der er jo så mange låneord fra svensk og engelsk at det da ikke kan være så svært! Men altså, patteri? Bandit? Tiska? Hvem kan regne ud at det betyder batteri, bands og at vaske op?

Krapula: tømmermænd, iøvrigt et meget finsk fænomen med et meget passende finsk ord. Jeg har godt nok haft krapula den her weekend...


Og et nyt ord:
ompelukone

2 kommentarer:

Solvej sagde ...

Bare så du lige er klar over det, så får jeg røde knopper af Marimeko...
By the way, så skal man huske at afrime fryseren i sit køleskab inden man kommer det ind i andres kældre... ellers ender de andre med råddent vant i kælderen! ;)
Du skal lige have adressen på min blog - den er ikke ret udbygget endnu, men det kommer http://almindeligualmindelig.blogspot.com/

Nina sagde ...

ok, så får du en aalto-dims... Arh måske finder jeg faktisk på noget du ville kunne lide...
Aaddd hvor er jeg ulækker! Øhm altså, ja, det var ikke meningen...