søndag den 17. august 2008

I skovens dybe stille ro

Nuvel, siden sidst har jeg väret på sightseeing med Nadav, isreaeler fra CS, der insisterer på at jeg burde blive ortodoks jöde og få otte börn med ham. Vi kom frem til et kompromis med 3 börn, hvis han tog barselsorlov. Vi kiggede på moderne kunst på Helsinki's museum of Contemporary art, der var röde og blå malerier, og sorte balloner og en video af en pige der körte i elevator hele dagen.
Så körte vi i sporvogn og fandt Tempelpladsens kirke, som er sprängt ud i klipperne, derefter tog vi til Suomenlinna, som er et gammelt fästningsvärk, bygget på flere små öer med gangbroer, små museer, grusveje og badestrande 15 minutters sejltur fra Helsinki's Kauppatori. Der faldt vi i snak med et finsk/brasiliansk par der flöj med drage, og spiste middag med dem på en klassisk finsk restaurant (Kolme kruunan -trekroner), der har beholdt samme interör og menukort siden restautranten åbnede engang i 50'erne. Jeg fik laksesuppe med kartofler og rugbröd til.
Onsdag var det ret skidt vej, så jeg nulrede rundt og dovnede indtil jeg tog mig sammen og til forbi politistationen i Kirkonummi for at anmelde min immigration til landet. Det er relativt simpelt, jeg skal blot udfylde et enkelt papir og få mit arbejde til at udfylde et andet, det var dog en del svärere at få fat i de rigtige papirer idet ingen af damerne på paskontoret hvor den slags sorterer under, talte engelsk, og kun ganske lidt svensk. Dvs på offentlige kontorer hvor man har med udländinge at göre, ansättes der kun folk der ikke kan kommunikere på andet end finsk. Särpräget.

Og så har jeg passet börn.

Og väret til del to af artsy partsy. Det var ikke lige så sjovt som sidst. Jeg fik dog visitkortet fra den kunstner der havde kreeret det mest interessante värk, et spil, hvor man får seks spörgsmål af filosofisk eller personlig karakter (hvorfor er livet värd at leve, hvad er du bange for at fortryde, hvorfor er naturen smuk o.l.), samt tilladelse til at benytte mig af ideen. Som jeg synes er interessant, både som indspark til en filosofisk diskussion og som kommunikationsmetode. Derefter tog vi til finsk hjemmefest (tequila & finner, jeg siger ikke mere) og på bar og jeg kom for sent til mit tog og sov på Alex, den enormt höje australiers sofa. Og var hjemme dagen efter klokken 16 og brugte dagen på at spise, gå tur, se fjernsyn (Young Adam, trist engelsk film; höjdepunktet er når Ewan Macgregor er nögen. Helt nögen) og gik i seng kl 22.30.

Men idag har jeg faktisk foretaget mig noget, og tog på udflugt til Nuuksio nationalpark, som ligger en halv time fra Espoo med bus. Den er fin, med små afmärkede stier og tät finsk skov afbrudt af lavbundede finske söer med fisk og åkander. Der er også nogle små skjul og bålpladser, hvor man kan overnatte og opleve skoven uden finske familier på söndagsbärplukkertur. Men der er rigeligt med plads til alle, området er stort. Man kan sagtens gå sig bort hvis ikke man har kort med.
Der skulle efter sigende väre flyveegern,men jeg så kun et helt almindeligt rödt egern, tilgengäld har jeg taget billeder af nogle meget päne söer med åkander.
Som I ikke kan få at se; for det er slet ikke nemt at få trådlöst brug-overalt net i Finland. Hvis man er udenlandsk. Man skal have et finsk personnummer, og man skal helst have boet her i et år, og hvis det skal väre billigt skal man have et toårigt abonnement. Men jeg skulle kunne få en trådlös forbindelse til min lejlighed i Tampere når jeg er flyttet derop. Der får jeg både personnummer og arbejde og skattekort og adresse og så skulle det kunne lade sig göre. Så kommer der billeder i massevis og MSN og Skype og jeg skal komme efter jer, skal jeg.
Og jo, det bliver min lejlighed, for jeg vil hellere bo alene end med säre/mutte kollegaer der pludselighar börn på besög eller blive arresteret for at väre medlem af en bande internationale kunsttyve (eller hvad pokker han foretager sig om aftenen, ham it-israleren fra Tampere). Så jeg får 38 m2 helt for mig selv og mine gäster, så I må bare sige til. Whoho, mig og min tomme lejlighed!
Det bliver nok en lejlighed med en stil der vil gå under navnet trash-minimalistic. I skal nok berede jer på at sove på gulvet. Eventuelt på gulvet ved siden af mig, medmindre jeg finder en möjet billig seng. Og jeg flytter ind den 29/8. Så kan I skrive en kommentar hvis I vil have den nye adresse. (måske til at sende et födselsdagspostkort. Eller en lillebitte gave. Jeg kender ihvertfald en der snart bliver 25 og er meget glad for opmärksomhed. Og mangler alt. Bortset fra en blender. Den kommer min mor med).

Ingen kommentarer: