mandag den 11. august 2008

At bo i Tampere

Nu er jeg lige kommet hjem fra Tampere. Jeg har kigget på byen; pän, hyggelig, temmelig lille, men med det nödvendige, butikker, fin natur, nogle barer og restauranter, tre! teatre, et ret läkkert bibliotek, nogle steder at höre musik, opland med mulighed for ture og en fin nationalpark. Så det er ok. Tilsträkkelig lille til at jeg kan nå at få stamsteder, yndlingsbar, en velkendt söndagsgåtur og hvad der ellers skal til for at föle sig hjemme.
Og så er der spörgsmålet om hjemme. Jeg kiggede på tre steder, to delelejligheder og en alene.
Valg A: dele, 250 euro mnd, lille värelse, et stykke udenfor byen (dog ikke mere end ca 20 min på cykel), tät på arbejde. Men skal deles med tavs litauer og hveranden weekend hans sön. Og der er en engländer som har försteprioritet. Hvis altså ikke litaueren bestemmer sig for at studere, hvorfor han så også ville leje sit eget värelse ud. Og det er ikke hans lejlighed, han lejer den af ejer. Dvs sub-subleje.
Valg B: egentlig ikke en reel mulighed. Men her kommer det alligevel: midt i centrum - dvs larmende, delelejlighed, 350 euro mnd, lille (mindre end a) värelse - allerede fyldt med seng og skab uden mulighed for at have egne ting der. Og en temmelig sär israelsk mand at dele lejlighed med; han er der ikke så meget for han er ude om aften/natten og lave Andre Ting. Man har selvfölgelig ret til et privatliv, men hvilke andre ting? Besöger han sin käreste? Sälger han narko bagved den lokale börnehave? Han er nok egentlig flink nok, men jeg tror egentlig ikke jeg ville bryde mig om at bo sammen med ham.
Valg C: alenelejlighed, 38 m2, 550 euro (hvilket jeg har råd til), består af värelse, kökken med spiseplads, ok störrelse badevärelse og en lille gang. 10 min fra alt - badestrand, by, skov. Men, jeg skal så have fat i det mest nödvendige for at overleve i et halvt år. Man kan vel altid finde noget hand-me-down, second-hand, dumpster-dive möblement. Og så er pigen (og hendes käreste) der ejer den, egentlig ved at sälge den, men markedet er meget slövt, derfor vil de leje ud. Såfremt nogen vil köbe den, vil de give mig tid til at finde noget andet at bo, så jeg risikerer ikke at blive smidt ud og stå på gaden. Det er meget muligt at jeg kan have den til og med januar.
Så, jeg er absolut mest fristet til C.
Comments, anyone?

1 kommentar:

Anonym sagde ...

Hvis valget står imellem en tavs litauer, der er lige så kedelig som en gammel professor. En israelsk mand der sælger narko på hjørnet hele natten eller din helt egen lejlighed, med eget rene køkken + bad, så er valget vel ikke helt så svært :-)