onsdag den 8. april 2009

nu også som skolelærer

Jag landede i Kuopio i går aftes klokken 19, og blev proppet med finsk mad, hvorefter jeg skrev resten af mit oplæg til de finske skolebørn, da jeg endelig havde fået en mail, om hvor jeg egentlig skulle hen, og på hvilket tidspunkt. Da jeg kom frem til skolen (iøvrigt vil jeg mene at læreres lange sommerferie bliver opvejet af at de skal møde kl. 8 om morgenen, og have med teenagere at gøre), viste det sig at lærerne havde fået lige så lidt at vide som mig. Så jeg stod med to undervisere, der måske troede at det kunne være der kom en fra Danmark og fortalte et eller andet. De var dog søde, og eleverne hørte pænt efter, og spurgte høfligt da jeg tvang dem til at sige noget, og jeg fik en mumitroldsmagnet og lærerkaffe, da jeg skulle vente to timer mellem mine to lektioner.

Imorgen skal jeg vistnok konfronteres mede læreren, der var kontaktuansvarlig, og så vil jeg fryde mig enormt meget over at få den glæde at skælde en skolelærer ud for ikke at lave sine lektier.
Baggrunden er den at jeg jo er i Kuopio med noget der hedder Nifin, som bl.a. arrangerer nordiske skolebesøg i Finland. Og de kontaktede mig i begyndelsen af februar, og spurgte om jeg ville til Kuopio og fortælle om Danmark. Det ville jeg selvfølgelig gerne. 
Så jeg ventede på at læreren skulle kontakte mig, og skrev lidt frem og tilbage med Ronja, der arbejder på Nifin. Efter fire ubesvarede mails og fem telefonopkald uden noget fornuftigt udkomme, tog læreren sig så endeligt sammen igår, og skrev at jeg da gerne måtte få lov til at komme forbi til to separate timer kl 8.45, og næste helst kl 12 (jeg gjorde oprør, da det var dobbelttime og kom 11.30, hvor den begyndte), og en lidt upræcis adress (jeg havnede på den forkerte skole først). 

Og da 
A) de ikke skal betale noget, planlægge ganske lidt, og iøvrigt selv har bedt mig om at komme
B) jeg bruger 2x5 timers transport på at komme herop, får togbilletterne og madpenge som premie og også har andre ting at lave, synes jeg det var en temmeligt flabet mail at få. 
Så læreren skal have smæk! Iøvrigt har jeg stadig ikke fået nogen adresse til imorgen.

Ingen kommentarer: