onsdag den 20. oktober 2010

Ikke hver dag, men ofte II

Lemon extravaganza

Kage:
200 g sukker
2 æg
200 g mel
150 g smør
Bagepulver
2 gulerødder
2 økologiske citroner (du skal nemlig bruge skallen)

Fyld:
smør
lemoncurd

Glasur:
en pokkers masse flormelis - jeg brugte ca. en halv pakke. Det er også en godt stor kage.
saft af en halv citron + lidt citronsaft på flaske

Husk at tænd for ovnen; ca 200 grader. Rør æg og sukker sammen, skræl og riv gulerødderne fint, riv den gule skræl af citronerne og pres de tre halvdele af dem, den sidste skal bruges til glasur.
Kom revne gulerødder, citronskal og saft i sammen med mel og smør, bland til en nogenlunde glat dej. Bages til den er gylden - cirka 20-30 min. Rør fyldet sammen, smørret skal have rumtemperatur for at det bliver pænt og glat.. Lemoncurd er i princippet bare citronsyltetøj, jeg havde et glas stående fra min farmors atomlager. Kan vist også fås i Irma og større supermarkeder.

Lad kagen køle lidt af når den er kommet ud af ovnen, skær den igennem og kom fyldet mellem de to lag, det må gerne smelte lidt ind i den lune kage.

Rør glasur sammen af flormelis og citronsaft, hvis det skal være et tæt tykt lag, skal man lave den ret stiv. Hæld det først på kagen når den er kold!

Kan pyntes med krymmelkugler og sådan, hvis man er til det. Jeg glemte dem i denne omgang, fordi jeg var mere optaget af at spise kagen.

Ingen kommentarer: