tirsdag den 10. marts 2009

nina den overfladiske

Jeg har været ude at shoppe idag! Ja! Det var morsomt. Og jeg ved godt det der, med at man ikke kan tage det hele med hjem igen, men man kan altså godt sende ret meget med posten.
Og jeg var økonomisk og tog i UFF og købte andre menneskers brugte klude, så der var heller ikke så dyrt.
Rovet bestod ihvertfald i en meget yndig (og kort) sommerkjole, som man kan bruge til at vifte barfodet (dog iført ærbare trusser)  rundt i kornmarker med, og en rød 70'er uldkjolesweatersag, og et par bukser fra "rosner avantgardistische mode", hvor der lige skal trikses lidt med lynlåsen, så de passer, samt et par nørdevintershorts i kilt. Og som prikken over i'et en meget kitschet læderjakke med snører og lynlåse overalt, der tidligere må have tilhørt
a) en meget lillebitte læderbøsse
b) en finsk teenager med rockstjerneaspirationer, der i slutfirserne ikke rigtigt var begyndt på det der med vækstspurt, og ikke havde opdaget hvorfor Freddie Mercury gik klædt, som han gjorde
c) en polsk lu... glædespige med ekstremt brede skuldre (som i hockeydrengene vil ikke genere mig med den på, så bredskuldret er den)

Det er en herremodel, det er jeg helt sikker på. Og nej, jeg tager den ikke på til kort nederedel. Nok hellere til min festsparkedragt, så jeg rigtigt kan være avantgardistisch, ja?

Men i den lidt mindre overfladiske afdeling har jeg efterhånden flere gange oplevet at der ligger prismærker spredt i prøverummet (hvorfor hedder det egentlig prøverum? Det er en bås med et lidt for kort gardin - jeg har aldrig været i et decideret prøverum.), sammen med noget meget slidt tøj, der ligesom har en air af at være nylig brugt. 
Normalt synes jeg det er temmelig forkastelig at stjæle, men hvis man ikke har råd til at købe nye, gamle t-shirts i UFF, så er der jo altså virkelig noget galt med økonomien. Så måske er det i virkeligheden lidt mere forkastelig, at alle os wannabehipsters alle sammen skal have unikt vintagetøj (jeg kalder det altså brugt, men så er jeg jo heller ikke særlig hip), og dermed får priserne skruet opad.
For det må da være en virkelig ussel fornemmelse at være nødt til vælge melllem at stjæle tøj fra en brugtbutik, eller at være iført en t-shirt, der ligner noget som er blevet sendt tilbage fra Afrika.

PS: Jeg ved godt at det også kunne være uvorne teenagere. Jeg tvivler bare på det.



4 kommentarer:

Anonym sagde ...

Hej hej!
Nu har jeg læst HELE din blog igennem og må indrømme at det var glimrende læsning!
Må indrømme at der var en del ting jeg kan nikke genkendende til ud fra de ting du skriver om Finland, kom nemlig selv til Helsinki i August sidste år :)
Men lækkert at høre at jeg ikke er den eneste der bliver forundret over spøjse vaner og dagligdags ting her i denne russiske delstat haha.
Forsæt endelig med at kradse oplevelser ned. Det er hyvä læsning!

Nina sagde ...

Hej John,
iih, tusind tak! Du er vist den syvende dansker, jeg har "mødt" heroppe, ikke medtalt min mor og andre gæster, så det er da lidt skægt at du er faldet over min blog.Og jeg har så absolut tænkt mig at fortsætte.

Anonym sagde ...

Finland + kedsomhed + Google = Din blog :)

Michael sagde ...

Hei

Dette kunne være et passsende dress for ferniseringer på "institut for degenereret kunst" på næste hjørne fra mit arbejde i Oslo! Jeg har endnu ikke set det åbent, men jeg går normalt en anden vej hjem om eftermidagen.

Så er det jo godt at du er flittig med både studier og arbejde! Det varer jo bare til juni engang, så får du ferie!

Hilsen din fader