torsdag den 12. maj 2011

Den dumme guide

Idag er der optil flere, der har spurgt mig om hvordan store både er kommet ind i små kanaler med lave broer; både ved kanalen rundt om Christiansborg og i Nyhavn ligger der flere ret store skibe efter lave broer. Jeg ved godt at man kan lægge masterne ned, men de er stadig for høje til at komme under broen. Er der nogen der ved hvordan de har leget tetris med bådene? Far?
Og jo, jeg kunne også bare spørge en gang jeg er i havn. Der har man bare travlt med at lede turister fra- og omborde. Det er lidt som at være fårehyrde, man skal bare have den forreste vendt den rigtige vej. Jeg tror dog får spørger mindre, og om mindre sære ting.

1 kommentar:

Michael sagde ...

Hello Sailor

Det er ligesom med flaskeskibe!

Nei, broen ved Nyhavn vil du sikkert opleve åbne, for der er en del trafik med veteranskibene der.

Den yderste bro ved Fredriksholmskanal ved Kgs. Bryghus, altså sydenden af Slotsholmen kan også åbne. Næste bro indover i kanalen, vist Prinsens bro?, kan ikke åbne derfor bare mindre både. Marmorbroen kan ikke åbne, derfor bare små motorbåde fra Kbh. motorbådsklub. De ndr. broer kan ikke åbne og der ligger vist bare den lille fiskesalgskutter. Du kan sikkert se mekanikken nedefra. Havnevæsnet er ikke meget for at åbne flere af disse broer af hensyn til biltrafikken.

Jeg kendte nogen som havde båd i Nyhavn og fik lavet en parkeringsskade på en parkeret bil med bovsprydet, da de vendte båden i kanalen. Det var vanskeligt at overbevise forsikringsselskabet om dette.

Din fader