mandag den 1. februar 2010

The quest for the fiskefrikadelle

Jeg havde en helt usædvanlig stor indre trang til fiskefrikadeller med kartoffelmos i dag. Det er i virkeligheden nok ikke så usædvanligt, kartoffelmos er til enhver tid fantastisk og fisken er et dejligt dyr, der smager godt og sundt.
Og så sidder man der på toget med sine tredive kroner i lommen og drømmer om fiskefrikadeller, går målrettet op til Netto, som er fyldt med stressede børn og skrigende mødre på vej hjem fra børnehave og arbejde. De har ingen fiskefars.
Op med ho'det ven, det her er Østerbro, der er en fiskehandler. Han har lukket.
Midlertidig opgiven.
Jeg traver hjem i sneen, skræller kartofler og gulerødder og æbler og rødbede til den dejlige mos og råkostsalat. Det ser lidt kedeligt ud, og mens kartoflerne koger, begiver jeg mig ud i kulden igen. I den anden Netto er der heller ingen fiskefarsfangst.
Og med mine sølle tredive kroner begiver jeg mig over i superbest, hvor fiskefarsen er lidt dyrere, og må stå og bede om fars for tredive kroner og ikke om et halvt kilo. Men de havde!
Så gik jeg glædesstrålende hjem, spædede fiskefarsen op med nogle af rejerne fra fryseren (jeg kom til at købe 2,5 kilo frosne rejer fordi de var på tilbud en gang i efteråret, nogen der vil forbi til rejecocktails?), stegte fiskedeller, mosede kartofler, rev grøntsager og rånød min første hjemmelavede aftensmad siden vi holdt filosoffrokost.

Og til dagens kuriøse oplysning: RUC har udsendt vejrvarsel med snestorm, hvor der anbefales at man arbejder hjemmefra. Dette kan kun støttes af undertegnede, der sneede inde på RUC sidste onsdag. Dog kender jeg en på et kollegie, som jeg kunne lokke til at jeg gerne måtte spontanovernatte, men ellers tror jeg det er lidt trist at være stuck on RUC, når man finder ud af at det sidste tog kørte kl 17.45, og resten er aflyst ihvertfald frem til 22.

Ingen kommentarer: