fredag den 2. oktober 2009

Brænd ikke dine kantareller og andre visdomsord

Idag har jeg lært:

  • at man skal bekæmpe skribenternes syv døddsynder (pompøs tomgangssnak, lange sætninger, indforstået sprog, passive verber, verbalsubstantiver, lange og sammensatte ord, sproglig afsmitning) Var det klart?
  • sidste gang lærte vi at den journalistiske vinkel altid skal kunne udtrykkes i en aktiv sætning. Var det så bedre?
  • at fredagsbar i kantinen er ret kedeligt, når man har læst så lang tid på universitetet at alle dem man plejede at kende, er blevet kandidater og kommet videre
  • at en øl bare får dig (mig) til at blive træt og lektielæsningsdoven
  • at kantareller fortrinsvis ikke skal brændes på
Nå, men hvis ikke der kommer nogen og leger med mig, vil jeg sætte mig hen og spise chokolade og beundre min lysende globus.

2 kommentarer:

Michael sagde ...

Æh, det er vist det her med lix-tallet. Ingen lange ord (over 6 bogstaver), ingen sammensatte ord, ingen inskudte sætninger mv. Se ekstrabladet og Ugens Rapport!

Hilsen din fader

Nina sagde ...

Sådan noget læser jeg ikke! (og helt ærligt far, er ugens rapport ikke noget med halvnøgne damer? Det må du da ikke for Kari?)
Men det er noget med LIX-tal og sådan, og jeg fangede det heldigvis, for jeg er bestået.