tirsdag den 16. september 2008

lidt om alt

Idag har jeg lånt Juha-Pekkas net. Jeg skal til politistationen senere idag for at få ID-kort, og forhåbentligivs får jeg så også internet inden alt for lang tid. Så kan jeg få lagt billeder op, så I kan se hvor jeg bor og havd jeg laver; selvom jeg ikke har fået taget så mange.
Idag har jeg fri, men igår skulle jeg arbejde lidt over og dermed helt alene. Jeg er ikke särlig teknisk begavet, må jeg desvärre indse. Selve jobbet går ud på at teste mobiltelfoner - deres forskellige funktioner og at tjekke om de rigtige beskeder dukker op på det rigtige sprog og tidspunkt samt om de er skrevet korrekt. Så jeg ender forhåbentligvis med at väre herreskarp til mobiltelefoner og softwareprogrammer, men det varer nok lige et par uger endnu. Fölte mig ihvertfald noget håblös igår. Heldigvis ringede Heikki og inviterede mig på kaffe med ham og Leena og en couchsurfer fra australien. Jeg bor ved siden af en skov, hvor der er et lille tårn og i bunden af tårnet er der en kahvia (cafe) hvor man kan få stärk finsk kaffe og doughnuts med sukker på som krummer ud over det hele. Og der er fin udsigt over begge söer og blåbär.
På lördag holder jeg födselsdagsfest med Heikki som bliver 32 d. 21/9 og Sara. som bliver 26 på selve dagen. Så vi fylder min rungende lejlighed med glade mennesker, kager og pink cider og danser under min seng og jeg skal have min nye balkjole på der er röd og sort og med strutskört og slöjfer og ligner en födseldagsgave.
Her er allerede ved at väre ret koldt og efterårsaktigt, mellem 5 og 10 grader, så det var dejligt at få besög af mor og Palle i söndags. De kom med bilen fyldt med ting og töj og danske aviser og chokolade, og jeg serverede hjemmebagt bröd med finsk kaffeost og viste dem udsigten fra Pyynikki og billeder og vi spiste rensdyr og fisk på en restaurant og så körte de hjem. Og jeg spiste chokolade og läste gamle politiken og ejer nu så mange ting at det er lidt uoverskueligt. Men jeg har en vinterfrakke. Det er rart.

I still don't have any net, but hopefully I'll get my ID-card soon; I'm going to the police station to get it today. Then I can do everything! Otherwise I've been workign it's still a bit frustrating because I'm not a natural talent with electronics and software, but hopefully I'll learn. On Saturday me and Heiki and Sara will celbrate our birthdays at my place and fill it with happy people and cakes and pink cider and I'll wear me dress that looks like a birtdaypresent. And my mum and her husband came by on Sunday, bringing so many clothes and things I feel I've almost got too much stuff now. But it's really nice having a winterjacket, autumn is here already.

1 kommentar:

Michael sagde ...

Hei Nina

Så har du fået lidt udstyr til Tampere! Du kan prøve at plukke tyttebær i skoven. De er modne her i Oslo -har plukket en del!

Hilsen Far