onsdag den 6. maj 2009

Roskasta

Når nu man har sit skrald bioøkodynamisk opdelt efter fine finske principper med bioskrald, papirskrald, metalskrald, glasskrald, dåse-og flaskepants (hvilket jo teknisk set ikke er skrald, men byttemateriale til fulde dåser og flasker) og resten, hvor hører gulvopfej så egentlig til? 
Det består jo mest af pistacheskaller, lange hår og støv, hvilket teknisk set må være biologisk nedbrydeligt. 
En gang i mellem er der jo også sytråd, genbrugstøjsprismærker og uidentificerbare plasticstumper i. 
Skal man sortere sit gulvopfej? Eller bare kategorisere det under "resten"? 
Iøvrigt regnes teposer som biskrald heroppe, men de der små metaldimser som klipser tråden fast til papirmærker er vel ikke biologisk nedbrydelige? 
Burde man pille dem ud og lægge over i metalskraldsbunken? Skal papirmærket så over i papirskraldet?  
Burde jeg snart se at komme lidt mere ud?

4 kommentarer:

Solvej sagde ...

Heroppe ryger det hele i den samme spand. Aviser og syltetøjsglas inklusive. Og man lader gerne vandet løbe i et par minutter for at det skal blive koldt. Eller lader sit badetøj blive skyllet under den løbende hane mens man går i sauna...

Ja, du bør komme ud nu!

Nina sagde ...

Ok, så er finnerne en del bedre. Dog er økologi et meget ukendt begreb heroppe. Men lad mig gætte; det gør de sig heller ikke i på Færøerne?

Og bare rolig, jeg har været ude!

Solvej sagde ...

Nej, de færinge jeg har spurgt har et meget kringlet argument om at økologi ikke kan svare sig når varerne skal transportes... Jeg er ikke helt med, men jeg fundet meget få økologiske ting...

Nina sagde ...

Så det er bedre at købe varer, der har svinet både når de bliver produceret og når de transporteres? Eller dukker konventionelle varer bare magisk op på Færøerne? jeg er slet ikke med... Men færinge er også mærkelige